Shindaiwa 251Ts (Echo 2511) chain tension jamming problem.

Arborist Forum

Help Support Arborist Forum:

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, and others.

DanSaysHi

New Member
Joined
Aug 31, 2024
Messages
2
Reaction score
1
Location
Belgium
I laid my hands on this 2nd hand 2017 Shindaiwa 251Ts, mainly as a test case, before I ventured into porting my new Echo 2511wes. Eventually the porting went just fine (on both), and the engine actually showed to be in pretty good condition, running just fine. So now I'm keen on getting some use out of it. But I run into this chain tension issue, when I tighten on the chain cover, the chain doesn't run smoothly and feels as if it's somewhat jammed up by some sort of friction, whether caused by the chain or the sprocket.... I assume the chain, but that's unclear.

Just for the record, I do know how to tighten, and not to overtighten a chain. But after putting on the chain and tightening the cover, then trying to spin the chain by hand, actually needing to use the screwdriver of the spark plug key, the chain is felt grabbing every sprocket tooth and needs some force to have every drive link grab and get past a sprocket tooth. So instead of spinning freely, the chain is forced forward in bumps.

The chain break is obviously off. There's no debris blocking the chain. The entire saw was cleaned up while disassembling for porting. The clutch sprocket has the normal play to run freely without a chain. The bar sprocket runs freely. The sprocket/chain/bar match. Mounting a 1/4" sprocket/B&C, or a 3/8" setup with 1.1 or 1.3 links, the issue persists. Switching these onto the Echo 2511, those setups work just fine. I've quadruple checked not putting a faulty combo of sprocket/B&C on the Shindaiwa.

I mounted a brand new 3/8" OEM sprocket, because the old one it came with was quite scored. This new sprocket is quickly getting slightly scored too after a few runs, while tuning the engine post modification, as it needs to force the chain on its way. The scoring on the old sprocket was probably mainly due to this preexisting problem.

Following the chain passing under the mounted chain cover, it shows a clear path to and from the sprocket, and doesn't look pinched by the cover nor the body. When exchanging the chain cover with the new cover of the 2511, the problem persists, excluding a break issue or a pinching cover.

The body of the saw isn't deformed, cracked or damaged whatsoever. The metal chain plates on the body or the cover aren't deformed, either, although showing some normal use wear. The bar screw and stud are snug on the body and have no play in them. The bar stud shows some wear, giving a mounted bar some upward play, which could (over)tighten a chain pushing the bar through a cut. However, the problem persists when there's no strain on the bar and shows by just tightening the chain cover.

Trying to wiggle the fly wheel or the crank on the clutch side shows no play and feels real snug, and there's no particular noise from the crank shaft bearings. The sprocket is mounted as per manufacturer's indications: black washer > oiler worm drive > needle bearing (greased) > sprocket (new, fitting in the oiler drive protrusions) > washer > clutch. All parts in good condition.

In the current situation, using the saw would probably need me to put on a new sprocket every week. Even if this saw was initially meant to be a porting exercise, I'm very curious into the cause of this problem. As I'm out of ideas, perhaps someone here has a clue what to look for?
 
Я взял в руки этот подержанный Shindaiwa 251T 2017 года, в основном в качестве тестового случая, прежде чем рискнуть перенести свой новый Echo 2511wes. В конце концов, перенесение прошло просто отлично (на обоих), и двигатель оказался в довольно хорошем состоянии, работая просто отлично. Так что теперь я хочу извлечь из этого хоть какую-то пользу. Но я столкнулся с этой проблемой натяжения цепи: когда я затягиваю крышку цепи, цепь не движется плавно и кажется, что ее как-то заклинило из-за какого-то трения, вызванного цепью или звездочкой... Я предполагаю, что это цепь, но это неясно.

Для протокола: я знаю, как натягивать цепь, и не перетягивать ее. Но после того, как я надел цепь и затянул крышку, а затем попытался прокрутить цепь вручную, фактически используя отвертку свечного ключа, цепь, кажется, захватывает каждый зуб звездочки и требуется некоторое усилие, чтобы каждое звено привода захватило и прошло мимо зуба звездочки. Таким образом, вместо свободного вращения цепь проталкивается вперед толчками.

Цепь, очевидно, сломана. Нет мусора, блокирующего цепь. Вся пила была очищена при разборке для переноски. Звездочка сцепления имеет нормальный люфт для свободного хода без цепи. Звездочка шины вращается свободно. Звездочка/цепь/шина соответствуют друг другу. При установке звездочки 1/4"/B&C или 3/8" с 1,1 или 1,3 звеньями проблема сохраняется. При переключении их на Echo 2511 эти настройки работают просто отлично. Я четырежды проверял, не устанавливал ли неисправную комбинацию звездочки/B&C на Shindaiwa.

Я установил совершенно новую 3/8-дюймовую оригинальную звездочку, потому что старая, которая шла в комплекте, была довольно сильно задрана. Эта новая звездочка тоже быстро покрывается небольшими задирами после нескольких запусков, пока я настраивал двигатель после модификации, так как ей нужно было заставить цепь двигаться по своему пути. Задиры на старой звездочке, вероятно, были в основном вызваны этой уже существующей проблемой.

После того, как цепь прошла под установленной крышкой цепи, она показывает четкий путь к звездочке и от нее, и не выглядит защемленной крышкой или корпусом. При замене крышки цепи на новую крышку 2511 проблема сохраняется, за исключением проблемы с разрывом или защемлением крышки.

Корпус пилы не деформирован, не имеет трещин или каких-либо повреждений. Металлические пластины цепи на корпусе или крышке также не деформированы, хотя и демонстрируют некоторый износ от обычного использования. Винт и штифт шины плотно прилегают к корпусу и не имеют люфта. Штифт шины демонстрирует некоторый износ, что дает установленной шине некоторый люфт вверх, что может (пере)натянуть цепь, проталкивающую шину через разрез. Однако проблема сохраняется, когда на шину нет нагрузки, и проявляется просто при затягивании крышки цепи.

Попытка пошевелить маховик или кривошип со стороны сцепления не показывает люфта и ощущается как очень плотное прилегание, и нет особого шума от подшипников коленчатого вала. Звездочка установлена в соответствии с указаниями производителя: черная шайба > червячный привод масленки > игольчатый подшипник (смазанный) > звездочка (новая, вставленная в выступы привода масленки) > шайба > сцепление. Все детали в хорошем состоянии.

В текущей ситуации использование пилы, вероятно, потребует от меня установки новой звездочки каждую неделю. Даже если эта пила изначально предназначалась для упражнений по портированию, мне очень любопытно узнать причину этой проблемы. Поскольку у меня нет идей, возможно, кто-то здесь подскажет, что искать?
 
Take a close look at the inner and outer bar plates. And make sure the bar stud is screwed in all the way. Page 74 in the 250 sm shows the bar stud. Page 78 in the Echo 2511t.
 

Attachments

  • 251TES ipl.pdf
    1.3 MB
  • 250 ts sm.pdf
    2.9 MB
  • 2511t sm.pdf
    9.2 MB

Latest posts

Back
Top